
Entelektüel Gelişim Programı
Entelektüel Gelişim Programı (EGP) tüm okul düzeylerinde farklılaştırma ve zenginleştirme etkinliklerinden oluşmaktadır. Program bir yandan sınıf içi farklılaştırma etkinlikleriyle diğer yandan atölye, proje ve ödevler üzerinden yürütülmektedir.

-
Ülkemizin de içinde bulunduğu çok sayıda ülkede yapılan öğrenci izleme ve değerlendirme çalışmalarında 21. yüzyıl becerileri ile 4C becerileri önemli ölçüde belirleyici rol oynamaktadır. Sözü edilen bu beceriler son yıllarda yaygın olarak bilinen “yeni nesil soru” adıyla liselere ve üniversitelere giriş sınavlarında da yerini almaktadır. Eleştirel Düşünme, Yaratıcılık, İş Birliği ve İletişim başlıklarında ifade edilen bu beceriler program geliştirme ve öğrenci başarısını değerlendirme çalışmalarında çeşitli düzeylerde kullanılmaktadır.

-
EGP kapsamında, gerek sınavlarda üst düzey başarıya karşılık gelen gerekse sözü edilen metinlerde geçen beceriler yedi başlıkta çerçevelenerek operasyonel olarak tanımlanmıştır.
1. Soyutlama,
2. Çıkarım Yapma,
3. Argümantasyon,
4. İspat-kanıt,
5. Sezgi,
6. Matematikselleştirme,
7. Yaratıcılık.

-
EGP kapsamında dil, bilim, sanat ve spor disiplinlerinin öğrenme çıktıları sözü edilen yedi başlıkla ilişkili olarak; atölye, ödev ve proje çalışmalarına yansıtılmaktadır. Görüleceği üzere derslerin öğrenme çıktıları EGP’nin temelini oluşturmakta; EGP kapsamındaki atölye, ödev ve proje çalışmaları öğrenme çıktıları üzerinden zenginleştirilmektedir. Bu çerçeveden bakıldığında öncelikle öğrenme çıktıları tamamlanarak işe başlanmaktadır.

Farklılaştırma / Destekleme
Öğrenme çıktılarının istenen düzeyde olabilmesi için farklılaştırma kapsamında “destekleme” çalışmaları yapılmaktadır. Destekleme çalışmaları, öğrenci gereksinimlerine göre yöntemsel farklılık yoluyla gerçekleştirilmektedir. Başka bir anlatımla öğrencilerin bir konudaki öğrenme çıktılarına erişinceye kadar ısrar edilmekte; öğrencilerin öğrenme açığı giderilerek devam edilmektedir.

Farklılaştırma / Zenginleştirme
EGP kapsamında zenginleştirme çalışmaları atölye, ödev ve projeler yoluyla yapılmaktadır. Belirlenen yedi başlık altında yapılan zenginleştirme kapsamında atölyeler oluşturulmaktadır. Bu atölye, ödev ve projeler müfredat kapsamında öğrenilenleri; soyutlama, çıkarım yapma, argümantasyon, ispat-kanıt, sezgi, yaratıcılık ve matematikselleştirme becerileri düzeyine taşımaktadır.

Akademik Atölye
Akademik atölyeler okulda uygulanan yaşam becerisi atölyelerine akademik yükleme yapmaya dayalıdır. Bu kapsamda halihazırdaki yaşam beceri atölyelerinin bazıları akademik olarak şekillendirilmekte; öğrencilerin bir yandan yaşam becerileri diğer yandan derinlemesine akademik deneyim kazanması temin edilmektedir.

Ödevler
EGP kapsamında ödevler, öğrencilerin derste öğrendiklerini derinleştirilmeleri bakımından stratejik bir alan olarak görülmektedir. Özellikle okulda öğrenilenleri yaşama; yaşamdakileri okula bağlama bakımından EGP kapsamında akademik derinleşmeyi sağlayan ödevler uygulanmaktadır

Projeler
EGP kapsamında projelerin iki temel katkısı hedeflenmektedir. Bunlardan biri derste öğrenilenlerin uygulamaya taşınması diğeri ise öğrencilerin proje yaparak öğrenmesinin sağlanmasıdır.
Bir model üzerinden EGP aşağıdaki şekilde gösterilebilir.

Şekilde gösterilen Modele göre EGP öğrencilerin dil, matematik, bilim ve sanat disiplinlerinde öğrenmeleri beklenen “öğrenme çıktılarına” yönelik “destekleme” çalışmalarını başlangıç noktası olarak almaktadır. Destekleme çalışmalarıyla öğrenme çıktılarına erişen çocukların bu becerileri ise EGP kapsamında yer alan; soyutlama, çıkarım yapma, argümantasyon, ispat-kanıt, sezgi, yaratıcılık ve matematikselleştirme becerilerine yönelik zenginleştirme çalışmalarıyla bütünlüklü bir öğrenme deneyimine dönüştürülmektedir. EGP kapsamındaki bu beceri seti aracılığıyla, ileri düzey akademik başarının yanında 21.yüzyıl becerileri kapsamında belirlenen 4C becerilerine ulaşılması hedeflenmektedir.
Diğer yandan EGP kapsamında öğrencilerin güçlü bir akademik portfolyoları oluşmaktadır. Sözü edilen bu portfolyonun ulusal ve uluslararası öğrenci kabulünde kullanılmaktadır.